Από την Παυλίνα Καζαντζίδου
Νικόλαος Γύζης, Εαρινή συμφωνία, 1886
Νικόλαος Γύζης, Η Δόξα των Ψαρών, 1898
Ο θεατής που βλέπει απέναντί του τη Δόξα για να είναι σε θέση να την κατανοήσει, πρέπει πάντοτε να έχει υπόψη του κάτι σχετικό με αυτήν, ένα κείμενο, ένα ποίημα, μια μεταφορά, ένα σύμβολο. Η γνώση αυτή είναι απαραίτητη για την ερμηνεία της απεικόνισης σημαντικών στιγμών σε πίνακες ζωγραφικής, γιατί μόνο μέσα σε αυτό το πλαίσιο μπορεί να γίνει κατανοητό το περιεχόμενο του έργου.
Ενώ η Δόξα καταγράφει τα ονόματα των ηρώων, το «σωστό φως» φωτίζει το δρόμο τους προς την αιωνιότητα. Η ταύτιση του χρόνου και του χώρου από τον ζωγράφο με το φως μέσω της χρωματικής απόδοσής του, δηλαδή με τη διαμόρφωση των ακτινών, είναι ζωγραφικά εκφρασμένη κατά τρόπο ευδιάκριτο, ολοκληρωμένο και καθόλου τυχαίο. Οι δύο σφαίρες, η ουράνια και η γήινη, συναντιούνται στο χαρτί όπου αναγράφονται τα ονόματα και ο ηρωικός θάνατος των Ψαριανών, ο οποίος, ως λύση του εγώ, εμπεριέχει την υπέρβαση της πραγματικότητας -του θανάτου- με την αυτοθυσία, που είναι απαραίτητη για κάτι τέτοιο.
Νικόλαος Γύζης, Η ψυχή του καλλιτέχνη, 1897
Νικηφόρος Λύτρας, Προσμονή
Όλα λευκά, συμβολισμός μιας αγνής αγάπης της εποχής. Τα ζεστά καφέ χρώματα μέχρι απαλά άσπρα χρώματα του εσωτερικού χώρου έρχονται σε εξαιρετικό συνδυασμό με το κάθετο θέμα της κοπέλας που κυριαρχεί στο κέντρο και επενδύεται με λευκό σε όλη του σχεδόν την έκταση.
Ο κατάλευκος κρίνος στη γλάστρα αριστερά χρησιμοποιείται από το ζωγράφο ως σύμβολο της ομορφιάς και της αθωότητας της νέας.
Παυλίνα, έξοχες επιλογές, έξοχα κείμενα. Τέσσερα έργα με διακριτές τεχνοτροπικές διαφορές. Από την ονειρική, διάφανη "Εαρινή συμφωνία", στην λεπταίσθητη "Ψυχή" και από κει στην επική "Δόξα", μέχρι την σχεδόν ρεαλιστική ηθογραφική "Προσμονή". Μάθημα τέχνης και σπουδή λευκού με μεταφυσικές διαστάσεις. Σε ευχαριστούμε.
ΑπάντησηΔιαγραφή